Israël-reis verslag deel 2: De woestijn zal bloeien als een roos

De Woestijn en de dorre plaatsen zullen vrolijk zijn , de wildernis zal zich verheugen en in bloei staan als een roos. Jesaja 35 vs 1

Deze woorden waren in mn gedachten toen we met de bus door het woestijnachtige landschap reden op weg naar Arad onderweg werd er door Avner het een en het ander verteld waar we allemaal langs reden jammer genoeg heb ik het niet allemaal kunnen onthouden wat er allemaal verteld werd ik heb nog wel geprobeerd om in een schrift alles bij te houden wat er verteld werd en waar we allemaal geweest zijn maar dat was zo erg veel dat het allemaal niet in mn hoofd past er was helaas voor mij geen bijhouden aan .vanuit alle folders en vanaf internet via Goolge heb ik later nog de nodige informatie afgehaald zodat ik toch het nodige op mn blog kan zetten en daar herkende ik toch ook weer dingen die Avner ook heefd verteld

Bij het Hotel Inbar aangekomen werden we door de medewerkers van het hotel hartelijk ontvangen met een welkomsdrankje de koffers werden door hen uit de bus gehaald we ontvingen allemaal de sleutel van onze kamer met bijbehorende stikkers met ons kamernummer die we op onze koffer moesten plakken zodat de koffers door personeel van het hotel op onze kamer worden bezorgd

Ik had samen met Sophie S een kamer dat was erg gezellig zij was dan ook mijn reis maatje en verder waren er nog Carla de B Loes v.d.B en Hans die mij extra in de gaten zullen houden als er iets niet gaat lukken ik kan geen engels verstaan en als ik iets wil kopen dan moet er altijd wel even eentje mee maar als groep zullen we toch altijd bij elkaar blijven

Ong 7 uur gingen we eten in de eetzaal er stond een heerlijk buffet er was van alles met een oosters tintje en er zijn ook andere eetgewoonte s

Joodse restaurants en hotels bereiden de maaltijden bijna allemaal koosjer . Volgens de Joodse spijswetten mag men bepaald voedsel niet eten zoals varkensvlees en schelpdieren . Ook is het niet geoorloofd om melkprodukten te serveren bij een vleesmaaltijd zo word b.v. koffie met melk na een vleesmaaltijd als onrein beschouwd .

Een aantal bekende israelische gerechten zijn Kebab (stukjes rund of schapenvlees) ,Shaslik (geroosterd vlees op spietsen), Humus (brij van kikkererwten), en Falaffel (gefrituurde humusballetje s) als voorgerecht krijgt men vaak pitabrood salade s olijven of ingelegte augurken .

Het israelische ontbijt is overvloedig de meeste hotels presenteren een uitgebreid buffet behalve broodje s zijn er verschillende eiergerechten en sallades ook vis dat zou ik smorgens echt niet wegkrijgen dus ik hield het bij wat lekkere broodje s met jam en kaas of een eiergerecht en een heerlijke fruitsallade

In tegenstelling tot het ontbijt zijn de lunch en het diner relatief eenvoudig . ik heb dat zo niet ervaren in mijn beleving was het allemaal even uitgebreid en lekker.

Bij het avondeten wordt tegen betaling vaak een van de goede Israelische wijnen geschonken zoals bv . de bekende Karmel en Golanwijnen.

Na het eten hadden we nog een meeting bij gebrek aan ruimte deden we dat lekker in de openlucht en werden de nodige dingen nog even goed doorbesproken . daarna gingen de meesten van ons naar onze kamers Sophie en ik hebben een andere kamer gekregen een verdieping hoger de kamer die wij hadden wilde de WC niet doorspoelen dat was dikke lol gelukkig waren het geen grote boodschappen ,op onze nieuwe kamer hadden we ons al gauw weer geïnstalleerd we hadden weer hetzelfde uitzicht waar ik een paar foto s van had genomen veel bijzonders was het niet maar eigenlijk toch weer wel we hadden het uitzicht op de weg en de rotonde meer naar links een parkeerplaats waar onze bus geparkeerd stond en verderop konden we de woestijn zien dat is toch wel een bijzondere ervaring De bijbelse vertellingen die ik in mn vroege kinderjaren van mn ouders al hoorde later op school weer later op de Catichisatie en de meisje s vereniging en ook in de kerk gaan nu ook meer leven

De woestijn waar Abram met de zijnen doorheen trok nadat hij door de Here geroepen werd om zijn land te verlaten om naar een land te reizen die de Here hem wijzen zal het verhaal van Hagar en Ismael weer later het volk van Israel die 40 jaar door de woestijn trok onder leiding van Mozes , Elia de man Gods die naar de woestijn vluchte omdat hij het niet meer zag zitten en het liefst zn hoofd maar neerlegde van neem mij maar weg maar door de engel des s Heren werd gewekt met brood en drinken neemt eet want de weg is lang , Jezus die 40 dagen in de woestijn vertoefde en door de satan werd verzocht .

Arad is een Kanaanitische stad 25 km ten westen van de Dode zee 45 km ten oosten van Beersjeba, het ligt aan de rand van de woestijn van Juda, niet ver van de plaats Massada.

Arad zelf moet in de vroege bronstijd zijn gesticht . in de daaropvolgende eeuwen werd Arad een handelscentrum aan de karavaanweg . die van Egypte naar het noorden liep en de bewoners bereikten grote welstand De inwoners van de stad waren zo machtig , dat zij de binnenvallende Israelieten tot een omweg gedwongen zouden hebben Een paar jaar later namen de Israelieten wraak en verwoesten volgends het oude testament Arad Het was hoogstwaarschijnlijk koning Salomo die de stad weer opbouwde

De eerste nacht in Israel voordat ik mn bed inging tot mijn grote verassing hadden we een ligbad in onze badkamer die ik even lekker wil laten vollopen maar helaas nergens een stop te vinden oplossing : een plastic zakje op de afvoer de druk van het water erop euvel verholpen maar wel opletten dat ik niet per ongeluk als ik eenmaal lekker in het water lig met mn voet het plastic weer van de afvoer schuif en mn water weer wegloopt , in de badkamer lagen ook lekkere stukje s zeep verstrekt door het hotel dat was lekker genieten.dat heb ik thuis niet daar moet ik het met een douchecabine doen waar ik heus wel tevreden mee ben maar een ligbad is wel eens lekker op zn tijd en ik ben nu op vacantie

S nachts hadden we wat last van de auto geluiden die van de weg afkwamen zelf heb ik daar aardig doorheen geslapen want de afgelopen dag was wel heel enerverend geweest en de nacht daarvoor moesten we er om half 3 al uit wel was het een warme nacht

Wat de geluiden betrof dat deed me denken aan de logeerpartijen bij Pake en Beppe in Friesland aan de Schoterlandse weg hun huisje stond aan de weg en s nachts hoorde je dan ook de geluiden van voorbijrijdende auto s

Maar hier zijn we niet thuis en het is maar voor een nacht morgen gaan we weer naar een ander hotel

De volgende ochtend waren we al weer om 6 uur op om 7 uur moesten we aan het ontbijt zitten en om 8 uur weer in de bus de koffers hadden we weer in de hal gezet en we moesten er op letten of je koffer in het bagageruimte in de bus werd gezet

Na het ontbijt vertrokken we weer met de bus naar de Massada daarover gaat mn volgende verslag

Hartelijke groeten van Annet v.d.Meij

Het volgende lied is de laatste tijd ook veel in mn gedachten en wilde ik nu met jullie delen hij is op youtube te beluisteren lied 49 uit de bundel tussentijds

De steppe zal bloeien de steppe zal lachen en juichen .
De rotsen die staan vanaf de dagen der schepping staan vol water ,
Maar dicht de rotsen gaan open
Het water zal stromen het water zal tintelen stralen dorstigen komen en drinken.

De steppe zal drinken , de steppe zal bloeien , de steppe zal lachen en juichen.
De ballingen keren zij keren met blinkende schoven
Die gingen in rouw tot aan de einden der aarde een voor een
En voorgoed die keren in stoeten.

Als beken vol water , als beken vol toesnellend water schietend omlaag van de bergen.
Met lachen en juichen die zaaien in tranen die keren met lachen en juichen
De dode zal leven de dode zal horen nu leven.
Ten einde gegaan en onder stenen bedolven dode dode , sta op

Het licht van de morgen .
Een hand zal ons wenken een stem zal ons roepen : ik open
Hemel en aarde en afgrond.
En wij zullen horen en wij zullen opstaan en lachen en juichen en leven.
Tekst Huub Oosterhuis bij Jesaja 35 en ps 126

This entry was posted in Annet. Bookmark the permalink.

2 Responses to Israël-reis verslag deel 2: De woestijn zal bloeien als een roos

1. Lieve Annet.
    Gaaf dat je een 2e reisverslag hebt geplaatst.
    ik vind het heerlijk, en geniet weer in mijn gedachte van mijn eigen reis in het jaar 2000.
    toevallig heb ik mijn film weer gedraaid van de week.
    gelukkig heb ik mijn kopie door Piet Schuil gemaakt weer gevonden.Johan heeft de vidio nog , die zal ik terug vragen.
    ik kijk uit naar het 3e reisverslag.
    het was weer gezellig he ? lekker zingen in de Katwijkse zomeravond zang dienst.
    lieve groetjes Hanneke

2. Lieve Annet, ja je blog had ik al gelezen , maar was nog niet aan een reaktie begonnen .
    mooi om te lezen , je hebt er erg genoten, zo te lezen zelfs de bizondere dingen , mooi en ook herkenbaar, zo hebben wij die Israel reis ook beleeft en ervaren!
    heel goed dat je al die gebeurtenissen ,gedeeltelijk opgeschreven hebt dan beleef je het nog een keertje allemaal.
    ook een mooie tekst !! groetjes he! lfs mama!