We zijn weer een aantal weken verder en er ook al weer 2 weken vakantie erop zitten.

Heerlijk om gewoon weer eens weg te kunnen maar ook weer een jaarprogramma weer wat in kaart te brengen plannen maken er gewoon vanuit gaan dat het goed is en het ook goed blijft , de dingen die vorig jaar zijn blijven liggen weer oppakken en alsnog uitvoeren. Zoals m’n huis een opknapbeurt geven: een nieuw plafond met een goede isolatielaag, de muren sausen en alles een frisse nieuwe andere kleur geven. Het zal een hele klus worden maar ik heb al wat toezeggingen van mensen die willen komen helpen.

Afgelopen zaterdag 14 juli ben ik al een andere koelkast wezen uitzoeken met Hans samen met een grotere vriesruimte; we zijn leuk geslaagd. In de loop van deze week zal er een hoek van mn keuken worden gesloopt waar de oude inbouw koelkast nu nog staat zodat donderdag de nieuwe kan worden geplaatst.

Dus de nodige investeringen staan op mn programma.

Ik mag ook weer terugzien op een fijne vakantie, de eerste week ben ik een paar dagen naar Doorn geweest daar verbleef ik in Het Brandpunt en heb daar een paar fijne dagen gehad die gevuld waren met Bijbelstudie een middagje fietsen een middag met elkaar naar een militair museum in Amersfoort en een middagje wandelen in de kaapse bossen hiermee heb ik weer een lekkere uitdaging beet gepakt de fietstocht was 25 km met een paar pittige stukken van klimmen en dalen op de Utrechtse heuvelrug de wandeling was 10 km. We kwamen ook bij uitkijktoren De Kaap die 25 meter hoog is die heb ik samen met Siets de leider van onze groep beklommen de overige wandelaars zagen dat nog niet zo zitten maar ik ging er voor ik heb mn krachten weer aardig terug en ik ga ze gebruiken en maakte een lekkere klim.

Helaas was het weer niet helder wat heiig en konden we niet echt ver kijken, anders hadden we de Dom van Utrecht in de verte kunnen zien en De Lange Jan van Amersfoort. Wat dichterbij Austerlitz en op de andere richting Wijk bij Duurstede maar misschien een volgende keer beter…

Dinsdagavond hadden we een Johannes de Heer zomerzangavond, de andere avonden een avondsluiting in de vorm van een Bijbelstudie en heel veel zingen uit Joh de Heer. Ik had mn dwarsfluit ook meegenomen, er was iemand die piano speelde, er was ook een gitaar en diegene die de Bijbelstudie leid speelde accordion.

Donderdagavond mochten we zelf de avond vullen met eigen bijdrage’s in de vorm van een lied, een getuigenis of een gedicht. Ik heb toen het nodige gedeeld over het gebeurde van vorig jaar net als ik vorig jaar in onze gemeente deed. Ik heb ook 3 liederen gezongen: Hoog boven alle vragen, Heer en meester (2 liederen van ons koor) en dan nog lied 710 uit Opwekking: Zegen mij op de weg die ik zal gaan.

Vrijdagmorgen na het ontbijt was er weer het onherroepelijke afscheid…

‘s Middags om 12 uur was ik weer thuis ben smiddags even bij tante Mettij een bakkie gaan doen.

Zaterdag hadden we met het pastorale team, het bezoekersteam, en de bijbelkringleiders een gezellige dag met wat Bijbelstudie een groepsgesprek over houden van jezelf, een gezellige lunch en daarna een schilder workshop over datgene waar we het over gehad hebben en nog een soort workshop over communicatie ‘hoe voer je een gesprek’. We hadden een leerzame middag; we waren in 2 groepen gedeeld de ene groep ging schilderen, de andere groep ging in gesprek in de communicatie workshop en halverwege de middag wisselden we het om. Toen moest ik er echt aan geloven: schilderen dat heb ik echt een heleboel jaren niet meer gedaan maar ik ga het gewoon proberen wat kan mij het schelen!

Wat ik geschilderd heb was een grote hand waaronder iemand schuilt boven in, een donkere wolk met een gouden rand, daarachter de zon en aan de andere kant een regenboog daar wil ik mee zeggen dat we in tijden van tegenspoed mogen schuilen bij de Here, dat donkere wolken een gouden rand kunnen hebben en dat de regenboog Gods verbond is met ons. In ieder geval wilde ik met dat schilderij een ander maar ook mezelf bemoedigen. Mooi was dat ik van iemand hoorde dat Psalm 91 er uit sprong.

Toen de laatste groep nog aan het schilderen was werden er ook alweer voorbereidingen getroffen voor de bbq. De leden van de raad waren er nu ook bij en we hadden nog een paar gezellige uurtjes.

Met lekker eten, goede gesprekken een heel goed samenzijn. Ook geweldig dat het weer  echt heel goed meewerkte! Op die ene keer na… Nadat we ons toetje een heerlijk bakje ijs hadden verorberd en de vuile vaat naar binnen brachten ging het regenen, gauw alle schilderijen naar binnen en in het zaaltje neergezet. Er werd nog geschuild onder de partytent, maar uiteindelijk gingen we toch allemaal naar binnen waar we nog wat liederen zongen onder begeleiding van gitaar en dwarsfluit. En we deelden met de groep de betekenissen van onze schilderstukken, die de komende weken in de hal van de kerk tentoongesteld staan.

Zondag hadden we weer de kerkdienst er werd een kindje opgedragen waar we ook weer dankbaar voor mogen zijn.

Maandag ben ik weer vertrokken per trein richting Gramsbergen om een paar dagen bij mamma te zijn. We hadden daar een paar gezellige dagen. Die maandag gingen we halverwege de middag na het eten naar tante Dorret en oom Cor die wonen in Emlichheim, dat ligt in Duitsland net even over de grens. Gezellig even koffie drinken en wat bijpraten, de tuin bewonderen en even op stap naar een verkoophal waar allerlei 2e hands spullen te koop waren. Gewoon even rondkijken zonder plannen om wat te kopen; maar tja als je wat ziet waar je al lang om zocht en je kan het voor een grijpstuiver meenemen dan ben je wel gek om dat te laten liggen en sloegen toch weer onze slag!

Dinsdag brachten we lekker in huis en tuin door. ‘s Avonds was er in de Gereformeerde kerk Het Morgenlicht in Hardenberg een musical verzorgd door kinderen uit groep 8 van de basisschool wat heel leuk was, één van de kleinkinderen van tante Dorret speelde er ook in mee.

Woensdag zijn we naar een mooie tuin geweest van Ada Hofman. Schitterend was het daar, je keek je ogen uit: prachtige vijvers met schitterende bloeiende waterlelies, een prachtig stuk natuur.

Donderdagavond zijn we uit eten geweest bij een Chinees restaurant in Hardenberg. Ik vond het leuk om mamma op een etentje te trakteren; trouwens we moesten het toch even vieren dat ik weer gezond ben en weer lekker van de vakantie mag genieten! De uren die we thuis waren brachten we lezend en breiend door.

Vrijdag tegen de avond weer naar huis, Berendien kwam ons ophalen ze zou met mamma naar Lelystad. Jan-Pieter had daar met z’n koor een uitvoering. Ik had anders graag meegegaan maar ik had zaterdag nog de nodige dingen te doen thuis en het was wel even lekker dat ik nog even een paar dagen had voordat ik weer op mn werk ga beginnen.

In Zwolle werd ik naar het station gebracht dat scheelde wel weer een stuk.

Het volgende wil ik nog met jullie delen uit m’n leven:
Eind jaren 70 begin jaren 80 gingen we met ons gezin ieder jaar op vakantie naar Hardenberg, we huurden een stacaravan op Camping de Oldemeyer voor 3 weken. Huurden fietsen om lekker door de omgeving te fietsen; meestal hadden we mooi weer en gingen met z’n allen naar het recreatiegebied de Oldemeyer. Dat is een mooi groot bosmeer en daar gingen we altijd zwemmen; de opblaasboot mee om lekker te spelevaren; brood en koffie mee en we bleven daar de hele dag. Vanaf de camping gingen we er meestal lopend naar toe; mamma reed er met de spullen en de kleinste kinderen met de auto naar toe en dan spraken we daar een plek af. We hebben heel wat keren met ons gezin en eventuele logees daar gebivakkeerd, gezwommen en gestoeid in het water. De boot ondersteboven, in het water erop klimmen, elkaar proberen eraf te gooien en onze ouders deden daar vol op aan mee.

Op de camping was het ook altijd gezellig. Het recreatieteam organiseerde altijd wel wat: een avondwandeling, een puzzeltocht,een bingoavond voor de kinderen, kringspelletjes op het veld, ‘s middags een kinderbingo, talentenjacht, vossenjacht, ‘s avonds poppenkastvoorstelling en niet te vergeten door de jeugd werd er veel gevolleybald…

Een enkele keer liep ik wel eens een avondwandeling of een puzzeltocht mee maar meestal vermaakte ik me alleen. Ook ging ik vaak samen met pappa of ook wel eens alleen weg.

In die tijd had ik ook wel eens m’n moeiten: ik zag om me heen m’n leeftijdgenoten en ook al jongelui die iets jonger waren verkering hebben, verloven en trouwen. Zo ook m’n zus Joke die Heiny op de camping in het recreatieteam had ontmoet. En ik bleef maar alleen, ik hoopte dat ik ook eens iemand tegen het lijf zou lopen echt vriendinnen had ik ook niet…

Met m’n 19e kwam ik van school, ik was klaar met mn opleiding verzorgingsassistente in 1980. Januari 1981 kreeg ik een leuke baan in Haagwijk ik vond het heerlijk om naar m’n werk te gaan en dat is na 31 ½ jaar nog zo. Van tijd tot tijd ging ik een weekeind soms wel eens een week naar Pake en Beppe in Mildam in Friesland. Voorjaar 1983 kwam ik bij het Leidskerkkoor en kreeg daardoor veel meer sociale contacten dan ik al had.

Zodoende kreeg ik wat meer levensvulling.

Op een van mijn fietstochten was ik dat allemaal aan het overdenken. Ergens ik het bos ben ik ook afgestapt en zocht een rustige plek tussen de bomen waar ik niet gestoord kon worden en heb daar ook gebeden en mijn leven aan de Here opgedragen. En tja ik ging er vrede mee krijgen dat ik alleen zal blijven. Het gaat op mn werk lekker en het zangkoor dat is echt m’n lust en m’n leven. En als de Here voor mij een andere bestemming heeft en ik vrede er mee kan hebben en er Amen op kan zeggen.

De jaren daarop volgden: in 1985 kocht ik een eigen huis in de Spieghelstraat met een leuke tuin. In november van dat jaar verliet ik het ouderlijk huis, in 1989 ging ik voor het eerst op vakantie naar het Brandpunt in Doorn, in 1997 kwam de gospelgroep op m’n weg, in 2004 maakte ik de overstap naar de Baptistengemeente na 43 jaar lid te zijn geweest van de Gereformeerd vrijgemaakte kerk. Dat was voor mij ook een pittige tijd waarmee ik vaak in gebed mee bezig ben geweest.

En nu ben ik in de Baptisten gemeente lekker actief in de zang en muziekgroep. In het najaar hoop ik de koffiediensten weer op te pakken en neem langzamerhand ook m’n plaats weer in bij het bezoekersteam en heb m’n eerste bezoeken alweer gedaan. Zodoende krijg ik m’n leven weer aardig op de rit en tja desondanks heb ik toch wel m’n waaroms… Waarom kreeg ik nou borstkanker wat voor een bedoeling heeft de Here hiermee dat dit uitgerekend mij moest overkomen? Ik weet het niet, wij zien Gods borduurwerk alleen aan de onderkant allemaal verwarde draden maar eens zullen wij de bovenkant zien!

Het volgende lied heb ik op mijn hart:
Lied 411 uit de bundel van Johannes de Heer’

Beveel gerust Uw wegen , Al wat uw t harte deert.
Der trouwe hoed en zegen van Hen die t al regeert.
Die wolken lucht en winden , Wijst spoor en loop en baan.
Zal ook wel wegen vinden , Waar langs uw voet kan gaan.

De Heer moet gij vertouwen, Begeert gij t uitkomst goed.
Op Hem uw hope bouwen , Zal t slagen wat gij doet .
Door geen bekommeringen Geen klagen en geen pijn.
Laat God Zich iets ontwringen . Hij wil gebeden zijn.

Schep moed ! zeg aan uw smarte , En zorgen goede nacht.
Laat varen wat uw harte , In onrust heeft gebracht .
Gij wilt toch niet regeren , Aan een die alles weet.
God blijft als Heer der Heren, Met t hoogst gezag bekleed.

Laat Hem besturen waken . t is wijsheid wat hij doet.
Zo zal hij alles maken , Dat g u verwond,ren moet.
Als Hij die alle macht heeft . Met wonderbaar beleid.
Geheel het werk volbracht heeft . Waarom gij thans nog schreit.

Hartelijke groeten heel veel liefs de Here bevolen
Annet v.d. Meij

This entry was posted in Annet. Bookmark the permalink.

2 Responses to Alweer ruim 2 maanden volledig werken eropzitten en heerlijk op vakantie geweest Dank U Here

1. mama says:

mooi verhaal Annet , weer even terug in de Molenlaan ,
    en je vakantie was ook fijn , zoo te lezen ,

het consert van Jan Pieter was erg mooi, we hebben genoten!
    groet en liefs mama!

2. Jan-Pieter says:

Hoi Lieve Annet,
    Dank nog voor je blog van vorige maand. Heb hem nu pas goed gelezen, door de vakantie was het er niet eerder van gekomen. Mooi om zo te lezen hoe je Gods leiding ervaart in je leven. Ik herken ook wat je zegt over het borduurwerk wat God aan de mooie kant ziet, en wij aan de achterkant. Wij hebben onze waaroms, maar hebben de troost dat God alles laat meewerken ten goede! Dat dit ook jouw troost mag zijn en je daarin veel levensvreugde mag geven!
    hartelijke groet van je zwager.